Поставки свіжих цитрусових - один із найбільш актуальних напрямків торгівлі для вітчизняних імпортерів. Як і у випадку з іншими видами генеральних вантажів, лідируючі позиції серед українських морських портів із перевалки апельсинів, лимонів та інших сортів цитрусових утримують Одеса, Чорноморськ і Херсон. Їх причали обробляють вантажі, що поставляються з Грузії, Туреччини, Єгипту та Іспанії - традиційних експортерів цього виду продукції.Особливості перевалки цитрусових. Вимоги до умов перевезення.

Поточний стан перевалочної інфраструктури торгових портів
На даний час до інфраструктури плодоовочевих терміналів на чорноморському узбережжі України належать:
- Причали №22 і №23 на території Одеського порту. Сумарна довжина їх берегової кромки - 390 м. Причали розраховані на судна з максимальною довжиною 200 м і осадкою до 9,3 м. Перевалку здійснюють за прямою схемою «судно-автомобіль», «судно-вагон».
- Одеський портовий холодильник. Цей термінал - один із найбільш ранніх на території порту і створений спеціально для роботи з швидкопсувними вантажами: цитрусовими, плодоовочевими і замороженими продуктами (риба, м'ясо).
До складу терміналу входять:
- вантажний причал №21;
- 2 напівпортальні крани «ГАНЦ» вантажопідйомністю 5 т;
- ділянка залізничної гілки для завантаження 6 вагонів;
- автомобільна рампа завдовжки 100 м;
- складські приміщення місткістю 13000 т
Крім заморожених продуктів і сільгосппродукції, на території холодильного порту приймають пакетовані вантажі металу і пиломатеріалів. Для їх зберігання передбачені склади універсальної продукції загальною площею 4000 кв.м.
За останньою інформацією, озвученою представниками ДП «Адміністрація морських портів України», щорічна перевалка цитрусових на причалі №21 сумарно становить близько 40-60 тис. тонн. Основний вантажопотік припадає на період з жовтня по березень.
- Чорноморський рибний порт. Перевалку цитрусів у порту «Чорноморськ» проводять на причалах комплексу, який обробляє генеральні вантажі. Судна швартуються під розвантаження на 1 із 3 причалів загальною довжиною понад 300 м. Механізацію вантажно-розвантажувальних робіт забезпечують портальні крани вантажопідйомністю від 3,2 до 6 т. Продуктивність вантажно-розвантажувальних робіт (ВРР) варіюється від 800 до 2000 т на добу.
Із 2000 року в рибпорту функціонує складський комплекс для тривалого зберігання бананів і цитрусових. Для проміжної перевалки лимонів, апельсинів та інших різновидів таких фруктів обладнані охолоджувальні склади. Їх одноразовий обсяг завантаження складає 5000 т.
Інфраструктура, складські та виробничі потужності Чорноморського рибного порту продовжують розвиватися і вдосконалюватися. Так, наприклад, в червні 2020 року було виконано реконструкцію понтонного причалу, на якому проводиться розвантаження ролкерів.
Перевалочний морський термінал "ТТГ Форвард" має розвинену транспортну інфраструктуру для перевалки цитрусових в порту «Чорноморськ». Причал №22, нарівні з іншими генеральними вантажами, здатний приймати палетовані та упаковані в біг-беги цитрусові. Розвантаження виконується в спеціально обладнані склади тривалого зберігання для швидкопсувних товарів. Залежно від поставленого завдання, ВРР можна виконувати за технологічними картами для схем «судно-автомобіль» або «судно-вагон».

Особливості перевалки цитрусових
Зазвичай, великі партії фруктів, які перевозять у трюмах суден-рефрижераторів, вантажаться в синтетичні біг-беги. Однак такий спосіб зручний тільки тоді, коли в порту призначення вантаж розміщуватиметься на складі тривалого зберігання під охолоджені продукти. Якщо ж складських приміщень немає, і передбачається навантаження на причіп фури або вагон-платформу, цитрусові перевозять в 20-ти і 40-футових морських контейнерах-рефрижераторах.Як завантажуються біг-беги в трюм корабля-рефрижератора?
Міжпалубна висота в рефрижераторних суднах зазвичай становить 2,2 м, тому вантаж, розфасований у біг-беги, ставиться тільки на 1-му ярусі. Через розгойдування при транспортуванні, навантажені мішки можуть легко зміститися і перекоситися під вагою вмісту. Якщо вони надавлять на сусідні «контейнери», то посилять зміщення центру ваги в трюмі, а це дуже небезпечно для судна.Тож для того, щоб уникнути зсуву вантажу до правого або лівого борту, під час перевезення цитрусових у біг-бегах, кілька рядів мішків закріплюють так, щоб створити поздовжні ребра жорсткості. Для цього 2 ряди по 2 мішки, розміщені на рівній відстані один від одного і бічних стін, кріплять ременями до натягнутих під палубною перегородкою ланцюгів. Самі ж ланцюги натягують на відстані близько 5 м один від одного.
Також можливий альтернативний варіант фіксації біг-бегів у поздовжніх рядах шляхом кріплення лямок за скоби, які розташовані під перекриттям палуби. Одиночний ланцюг і кронштейни зі скобами попередньо випробовуються на розривне навантаження, (показник - 20 т).
Як розміщують і зберігають вантаж цитрусових у контейнерах-рефрижераторах?
Як і будь-який інший палетований вантаж, цитрусові, завантажені на піддони, розміщують у контейнерах симетрично до поздовжньої і поперечної площин. Вагу потрібно розподіляти рівномірно по площі всього контейнера, а центр ваги має знаходитись на середній його частині.Для того, щоб окремі палети не зміщувалися і не завалювались одна на одну при різких поштовхах або гойданні, між ними встановлюють прокладку з пневмооболонки.
При перевезенні цитрусів використовують наступні типи контейнерів-рефрижераторів:
- АFAM / (Advanced Air Fresh Management);
- АFAM +;
- ТRANSFRESH;
- ЕVERFRESH;
- StarCare;
- StarFresh.
Автоматичні системи кондиціонування таких рефрижераторів передбачають не тільки підтримання холоду, але й підігрів вмісту контейнера в залежності від зміни погодних умов. Крім того, системи контролю контейнера регулюють рівень вологості і підтримують оптимальне співвідношення CO2 і O2.
Рекомендований режим температури і вологості
Оптимальний режим зберігання під час перевезення цитрусових передбачає вологість повітря в межах 85-95%.Якщо вести мову про температурний режим, то для кожного виду фрукта він інший:
- апельсини - 4-6 ° C;
- грейпфрути - 8-11 ° C;
- лимони - 6-8 ° C;
- мандарини - 2-4 ° C.
