Порт Чорноморська: історія створення, етапи розвитку та сучасні перспективи

Коротка історія будівництва і розвитку порту «Чорноморськ». Інвестиційні та реалізовані проекти

Коротка історія будівництва і розвитку порту «Чорноморськ». Інвестиційні та реалізовані проекти

Сьогодні Чорноморський морський торговельний порт (МТП «Чорноморськ») - це один з флагманів вітчизняної перевалки імпортних і експортних вантажів. Одеситам він також знаком як містоутворююче підприємство, від якого бере свої витоки один із значущих промислових міст області. Нинішній Чорноморськ (раніше Іллічівськ) зобов'язаний своєму порту як фундаменту і головному джерелу благополуччя своїх жителів. Місто не просто так року від року активно забудовується сучасними РК і нарощує соціальну інфраструктуру. Прогресивну роль в його розвитку ще довго буде грати порт.

Коротка історія будівництва і розвитку порту «Чорноморськ»

Відправною точкою створення повноцінного торгового порту, а згодом і міста, послужив декрет радянського уряду від 1949 Даним постановою затверджувався план будівництва на правому березі гирла Сухого лиману суднобудівного заводу і прилеглого селища для робітників. Згодом Овідіопольський райвиконком виділив землі під будівництво промислового об'єкту і робочого містечка. Уже в 1952 р населений пункт знаходить офіційну назву «Іллічівськ».

Ранні роки: старт будівництва порту і введення в експлуатацію

Підготовка до введення в експлуатацію перших вантажних терміналів морського порту були розпочаті в Іллічівську в 1956 р На той момент керівництво Радянського Союзу і УРСР робило ставку на забезпечення стабільної зовнішньої торгівлі. Вирішальна роль в реалізації експортної продукції добувної промисловості, металургії та сільського господарства відводилася саме морським вантажоперевезень.
Після підготовки і узгодження проектної документації прямим указом глави Чорноморського морського пароплавства від 25 жовтня 1957 року було ініційовано будівництво порту в гирлі Сухого лиману. Указ закріплював порядок формування та координації основних структурних підрозділів майбутнього комплексу. Крім цього служив відправною точкою у формуванні штатного розкладу і закладав основу для розробки першого плану перевалки на наступний рік.
Ключовими етапами будівництва стали:
  • Грудень 1957 р Зріз піщаної коси Сухого лиману для з'єднання з морем.
  • Літо 1958 г . Завершення облаштування перших 336 м причальної кромки, установка 6 портальних кранів.
  • Август 1958 г . Швартування першого судна, теплохода «Україна», під вантажно-розвантажувальні роботи.

Розвиток порту в 1960-і роки
Razvitie porta v 1960-e gody

Вже друге півріччя 1958 го року ознаменувався відчутними результатами. Порт Чорноморська (тоді ще Іллічівська) за цей короткий проміжок часу встиг обробити 335 тис. Т. Вантажу. В основній масі це були сипучі матеріали, вивантажували навалом:
  • сухі будматеріали (пісок, галька, щебінь, цемент);
  • лес-кругляк;
  • кам'яне вугілля.
Буквально через рік, в 1960-м підсумковий тоннаж оброблених вантажів склав 2.6 млн. Т. Незабаром, в січні 1961-го за транспортним вузлом закріплюється назва «Іллічівськ» і ранг торгового порту 1-ї категорії. До середини 1967 року з урахуванням зростання товарообігу підприємство було віднесено до портів вищої категорії.
Друга половина 60-х ознаменувалася зростанням не тільки обсягів, а й номенклатури оброблюваних вантажів. Крім сировинного експорту вітчизняні суду почали активно поставляти закордон устаткування й верстати, автомашини, спецтехніку для будівництва та аграрної промисловості. У числі імпортних поставок значилися вантажі такої цінної продукції як джутове волокно, одяг, взуття, спеції, каустична сода, бавовна, кава і чай.

Період функціонування Іллічівського порту в 1970-ті

Через трохи більше десяти років з моменту заснування порт м.Іллічівськ зазнає серйозну модернізацію. У 1972-му році запускають першу автоматизовану систему облаштуванням порту. Слідом за нею, в 1976-му приходить час чергового нововведення - починає роботу перший контейнерний термінал, розрахований на обробку до 120 тис. Контейнерів на рік.
У жовтні 1978-го порт починає обслуговувати вантажні поромні перевезення: запускається рейс міжнародної переправи «Іллічівськ - Варна». На ньому одночасно курсували до 4-х поромів, на яких в загальній масі розміщувалися до 108 ж / д вагонів. Ефективна пропускна здатність даної переправи дозволяла перевозити до 6 млн. Т вантажу щорічно.

Пізньорадянський період в історії вантажного порту Чорноморська

Pozdnesovetskij period v istorii gruzovogo porta Chernomorska
Ранні 80-ті ознаменувалися для портового оператора запуском єдиного на той момент в УРСР комплексу для стафіровка суден класу РО-РО. Пороми РО-РО або як їх називають зараз роллкери - клас вантажних кораблів, розрахованих на транспортування вантажу значних габаритів. Завантаження трюмів в них виконується горизонтально. Роллкерамі перевозять головним чином машини і промислове устаткування: спецтехніка, пасажирський автотранспорт, ж / д вагони і т.д.

Навантажувальна площадка Іллічівського порту для роботи з роллкерамі на момент введення в експлуатацію була обладнана причалом довжиною 280 м. Додатково був передбачений склад, здатний розмістити до 5000 одиниць автомобільної техніки.
Пізніше, в 1987-му на території порту відкривається внутрішня база для ремонту морських контейнерів. Одночасно була організована реконструкція причалів №1, 2 разом з пов'язаними з ними технологічними і складськими майданчиками. Метою реконструкції було введення в експлуатацію новітнього терміналу для роботи з 20-ти футовими TEU -контейнери. Планова пропускна спроможність терміналу повинна була забезпечити перевалку до 300 тис. Контейнерів на рік.

Порт Чорноморська в 90-ті роки і перші роки незалежної України

Економічна рецесія початку 90-х забарилася реалізацію намічених планів з облаштування контейнерного терміналу, але не скасувала її. У вересні 1995-го р перша черга нової виробничої площадки була здана в експлуатацію. На той момент контейнерний термінал обслуговували 2 причальних і 3 тилових перевантажувачів з вантажопідйомністю 45 т.
Не менш ефективно розвивався напрямок поромних перевезень і перевалки зерна. У 1996 р запускається лінія переправи у напрямку «Іллічівськ - Поті». У наступному 1997 році порт «Чорноморськ» запустив один з перших проектів, реалізованих за рахунок приватних інвестицій. Ним став комплекс по зерновий термінал, розрахований на обробку до 2,5 млн. Т вантажу на рік.
Своєчасним і результативним виявився проект, спрямований на забезпечення перевалки генеральних вантажів мінеральних добрив. Окремий термінал для робіт з ними побудували на початку 1998-го року. Первісна продуктивність комплексу становила 1,3 млн. Т міндобрив в рік. Надалі портовикам вдалося вивести термінал на показник 2,5 млн. Т за рахунок модернізації в 2000 році.
Важливим аспектом, що розширив функціональні можливості Іллічівського порту, стало завершення будівництва причалу №29 для перевалки скрапленого газу в січні 2002 р Попутно в тому ж році вдалося розширити пропускну здатність зернового терміналу, добудувавши його другу чергу. В результаті порт зміг розширити перевалку злаків і насіння до 5 млн. Т на рік.
Станом на початок 2021 рік МТП «Чорноморськ» обробив на своїх причалах близько 24 млн. Т корисних вантажів. В тому числі:
  • 13,33 млн. Т зернових
  • 1,43 млн. Т наливних (включаючи 1,33 млн. Т рослинних масел);
  • 4,47 млн. т товарно-штучных.

Інвестиційні проекти, реалізовані в останні роки

Вагомим фактором, що підтримує ефективні показники і високі промислові стандарти порту м Чорноморськ в протягом 30-ти років незалежності України, були і залишаються інвестиції від приватного бізнесу. Всього за вказаний період на інфраструктурний розвиток, модернізацію технічної бази і днопоглиблювальні роботи МТП «Чорноморськ» було направлено кілька сотень мільйонів доларів.
В якості наочних прикладів державно-приватного партнерства (ДПП) варто згадати базуються в Іллічівському порту термінали Risoil і «Трансгрейнтермінал». З числа значущих інфраструктурних проектів останнього часу - комплекс заходів щодо поглиблення дна операційної акваторії та її прохідного каналу.

Risoil - комбінований елеваторний термінал

Risoil - kombinirovannyj elevatornyj terminal
Даний об'єкт входить в агропромислову групу RISOIL SA, що базується в Швейцарії. Перші роботи з будівництва технологічного парку були розпочаті в червні 2014 року. З 2016 року компанія ввела в експлуатацію першу чергу зернового терміналу і резервуарний парк під зберігання і перевалку рослинних масел.
Загальний вантажопотік підприємства за 2020 й рік склав 234 тис. Т. Керівництво Risoil ставить стратегічну задачу у вигляді щорічної перевалки близько 2 млн. Т зернових і 1,5 млн. Т наливних вантажів. В даний час на комплексі встановлюється нове насосне та компресорне обладнання для роботи з маслом. У 2019 му році компанія добудувала 8 нових силосних сховищ, створивши резерв для тимчасового зберігання 150 тис. М 3 зерна.
У травні 2020 го року Рісойл викупили потужності ТОВ «Боконті Україна» для морської перевалки руди в п орту «Чорноморськ» . В даний момент фахівці компанії активно розвивають нове для себе напрямок вантажоперевезення. Менеджери «Risoil Руда» розглядають найближчі плани розвитку експорту / імпорту рудних матеріалів. Прогнозований обсяг перевалки може скласти 3 млн. Т в рік в найближчій перспективі.

Будівництво додаткового зернового терміналу «Кернел» (2016-2020 рр.)

З найбільш актуальних проектів в рамках державно-приватного партнерства варто відзначити план агрохолдингу «Кернел» зі зведення нового зернового терміналу на території порту «Чорноморськ». Йдеться про об'єкт «Трансгрейнтермінал», який доповнить перевалочні потужності існуючого зернового комплексу «Трансбалкертермінал». Згідно зі стратегією компанії за рахунок запуску «Трансгрейнтермінала» сумарні обсяги перевалки досягнуто показника 8.8 млн. Т зернових на рік.
Проект передбачає паралельну роботу в 2 напрямках. АМПУ займеться днопоглибленням частини акваторії порту, що прилягає до лінії причалів №14-17 на глибину до 14-15 м. Роботи по будівництву робочих площадок і складських комплексів залишаються за холдингом «Кернел». При цьому вартість капітальних вкладень з боку АМПУ складе 230 млн. Грн, а з боку інвестора - приблизно 3 млрд. Грн. Очікується, що запуск даного зернового терміналу в порту «Чорноморськ» створить 250 нових робочих місць.

Проект по поглибленню дна акваторії Чорноморського порту

Старт цього масштабного проекту був даний 8 серпня 2018 Договір про проведення робіт підписували офіційні особи АМПУ спільно з представниками китайської компанії CHEC в травні 2018 го року. Згідно з ним підрядник з Китаю зобов'язався поглибити прохід в районі каналу, що з'єднує гавань з морем, а також операційну акваторію 1-го ковша Сухого лиману.
Станом на 19 червня 2019 го року роботи з поглиблення дна завершені. Тепер МТП «Чорноморськ» може приймати вантажні кораблі з усадкою до 14,5 м і дедвейтом до 75 тис. Тонн. Крім цього в акваторію можуть заходити і ставати під вивантаження контейнеровози, що несуть до 8 тис. Одиниць TEU .

Поточна інфраструктура для перевалки вантажів в порту Чорноморська

Чорноморський морський торговельний порт зараз - це активно розвивається і розширюється промисловий об'єкт. З сумарною довжиною берегової лінії в 6 км його причали приймають в середньому близько сотні торгових кораблів щомісяця. На території порту розташована складна система об'єктів внутрішньої інфраструктури. У неї входять:
  1. Берегові причальні перевантажувачі, портальні та плавучі крани. Останні використовуються для маніпуляцій з великогабаритними вантажами вагою до 400 т.
  2. Зони, обладнані під тимчасові склади. Площа внутрішніх відкритих складських майданчиків складає 575 тис. М 2 , закритих - 27 тис. М 2
  3. Під'їзних шляхів для ж / д і автотранспорту. У порту налічується 5 прохідних для в'їзду автомашин і 6 залізничних. Ж / д шляху на території порту дозволяють розміщувати до 1300 вагонів на добу для вантажних операцій.
  4. Шляхопроводи і продуктопроводи. На Чорноморському паливному терміналі прокладені лінії для прийому і відвантаження на танкери товарної нафти, мазуту і світлих нафтопродуктів. Комплекс з перевалки зріджених газів обслуговує трубопроводи для перекачування рідких пропану, бутану і їх суміші.
  5. Адміністративні, виробничі і побутові будівлі структурних підрозділів порту.
У структуру порту входять технічні потужності більше 10 приватних компаній-стивидоров. До них відноситься і перевалочний комплекс «ФОРВАРД» »від ТОВ« ТЕК-ТРАНС ГРУП ». Історія нашого успіху нерозривно пов'язана з розвитком МТП «Чорноморськ». І ми раді бути частиною сучасної історії цієї видатної промислового гіганта на території Причорномор'я.
Залишилися
питання?

Партнери