Лідери —
у своїй справі

Вантажно-розвантажувальні роботи

Сьогодні, досить популярним напрямом діяльності компаній транспортно-експедиторського профілю є вантажно-розвантажувальні роботи (ВРР). Ці вантажні операції виконують із кожним товаром перед його подальшим перевезенням.

Перевалка вантажів: що це?

Для того щоб зрозуміти, як відбуваються навантажувальні роботи, необхідно розібратися з відповідною термінологією.

Перевалка вантажу – це безпосереднє вивантаження вантажу з транспортного засобу на термінал порту і його навантаження на залізничний або автомобільний транспорт з подальшим вивезенням із території порту або навантаженням на судно.

Варіанти виконання робіт

Залежно від низки факторів, до яких можна віднести конструктивні особливості судна, розташування складів, перевантажувальних засобів і типу вантажу, вибирають найбільш прийнятний варіант виконання вантажних робіт.

Схеми і варіанти робіт:

  • Прямий варіант, згідно з яким, перевалку вантажів у порту можуть виконувати з одного виду транспортного засобу на судно, наприклад, з поїзда на судно або навпаки.
  • Складський варіант передбачає вивантаження товару на склади порту, а потім на транспортні засоби або в зворотному порядку.

Необхідно відзначити, що перший із запропонованих варіантів є більш прийнятним і економічним за рахунок скорочених строків перебування товарів у порту. Він зменшує, а іноді зовсім виключає потребу в складах, додаткової тарі і кількості вантажно-розвантажувальних робіт, і відповідно знижує вартість робіт.

Співвідношення вантажу, що переробляється за прямим варіантом, до загальної кількості прийнято вважати транзитним коефіцієнтом, від якого залежить економічність виконаних операцій.

Складський варіант є найбільш виграшним і досить ефективним при транспортуванні вантажів через буферний склад. Суть цього способу полягає в тому, що товар, підготовлений до ВРР, залишається в складському приміщенні поблизу причалу. Потім, перед безпосереднім навантаженням, вантаж направляється до портів для вивантаження на судно.

Ефективне використання ресурсів та часу

Щоб оптимізувати і прискорити процес обробки суден в порту, а також раціонально використати трудові та транспортні ресурси необхідно виконати певний алгоритм дій.

Першим пунктом цієї послідовності дій є розробка технологічних карт як складової частини виконавчої документації. Для того, щоб відповісти на питання “Що таке перевалка вантажів”, достатньо відкрити технологічну карту, згідно з якою встановлюється шлях, алгоритм і перелік операцій транспортування і переміщення вантажу.

Перевалка вантажу в морських портах і її складові:

  • складання плану і схеми переміщення вантажу;
  • підготовка до переміщення вантажу;
  • переміщення вантажу;
  • штивку товару, згідно з його розмірами і габаритами.

Загальна інтенсивність процесу визначається на підставі продуктивності кожного з етапів.

Докладний план перевалочних робіт передбачає такі етапи:

  • узгодження графіка завезення товару;
  • організація робіт з приймання, його накопичення на спеціалізованих складах і подальше зберігання;
  • дотримання всього спектра навантажувальних робіт за допомогою одного з варіантів;
  • обов’язковий контроль якості товару, а також його кількісних показників;
  • оформлення митної документації, в т.ч. і декларативного характеру;
  • надання документації на вантаж (косонаменти, маніфести, штурманські і інші розписки);
  • оформлення всіляких сертифікатів на товар, в залежності від його різновиду.

Фінансова частина процесів

Вартість ВРР залежить від безлічі факторів, які впливають на загальну суму. Фінансові складові залежать від кошторисного розрахунку і визначення середньої кількості запланованих витрат з переробки 1 тонни товару, нормативного розрахунку на цю вагу вантажу і заходів зі зниження вартості цих робіт.

Більшу частину витрат на вантажно-розвантажувальні роботи займають витрати на заробітну плату співробітників, задіяних в цьому процесі. У свою чергу, на оплату праці персоналу також впливають такі фактори, як: амортизація, витрати на паливо, електрику, ремонт, адміністративно-управлінські цілі та інші супутні витрати.

Складові вантажно-розвантажувальних процесів:

  1. Роботи з приймання і подальшій обробці судів або барж в порту;
  2. Сортування за типом (негабаритні, сипучі або поштучні);
  3. Повний супровід такого процесу, як навантаження-розвантаження в порту товару;
  4. Послуги з перевалки вантажів з будь-якого виду транспорту на судно або навпаки;
  5. Складування і зберігання товарів або вантажів на складах або відкритих майданчиках;
  6. Контроль збереження вантажів;
  7. Надання консультацій фахівців із будь-яких питань, що стосуються ВРР.

 

Переваги виконання вантажно-розвантажувальних робіт в порту:

  1. Наявність власної мережі вантажних портових або припортових ділянок;
  2. Модернізоване сучасне обладнання, незалежно від місця виконання ВРР. Порт Одеса та безліч інших портів української системи можуть пишатися сучасними портальними кранами, кранами на понтонній системі широкого спектру вантажопідйомності, прогресивною будівельною технікою та зручними причальними стінками;
  3. Безліч відкритих і закритих складів для будь-яких вантажів, у т.ч. і габаритних.

Необхідність складання технологічної карти

Для того, щоб зрозуміти необхідність складання цієї надзвичайно важливої частини виконавчої документації, можна розглянути всю хронологію перевалки вантажу “порт – склад – трюм”, але спочатку варто звернутися до технічної термінології.

Технологічна карта – це виконавчий документ, який надається виконавцем робіт і містить такі дані:

  • коротку характеристику та опис способів переробки вантажу;
  • дані про кількість і угруповання докерів та іншого перевантажувального обладнання;
  • розташування кранів та іншого транспортного устаткування;
  • вказівки ​​з охорони праці до виконання ВРР;

Через відсутність можливості передчасного планування та обліку всіх умов і операцій, спочатку розробляють типові технологічні карти, які за фактом коригуються і допрацьовуються.

Технологічна карта після розробки затверджується начальником того порту, в якому виконуються роботи.

Хто допускається до виконання робіт

До вантажно-розвантажувальних робіт допускаються тільки чоловіки, віком від 18 років, що успішно пройшли медичну комісію і мають відповідне посвідчення. В іншому разі кандидата, який не відповідає цим вимогам, не буде допущено до виконання ВРР. Наприклад, Одеса, як одне з основних портових міст України, має на ринку праці досить багато фахівців конкретного профілю.

Допуск працівників до виконання навантажувальних робіт одноразово (не більше, ніж на 1 місяць) дозволяється тільки після успішного проходження інструктажу та навчання. Крім того, кожного профільного фахівця неодмінно забезпечують спеціальним робочим одягом, взуттям та засобами захисту, згідно з діючими нормативами.

Якщо фахівець виконує роботу на тимчасовій основі, тобто не більше 1 місяця, йому забороняється виконувати перевантаження наступних типів товарів:

  • металопрокату, труб;
  • великогабаритних;
  • важких;
  • довгомірних;
  • вибухонебезпечних та інших, які можуть завдати шкоди здоров’ю, життю людей або майну порту;
  • балонів з будь-якими газами;
  • хімікатів.

Лідери ринку

Транспортно-експедиторська галузь в прибережних районах України є досить розвиненою і з кожним роком вдосконалюється, набираючи обертів, створюючи конкуренцію не тільки на вітчизняному, а й на зарубіжному ринку. У трійку фаворитів входять Маріуполь, Одеса та Південний.

Одеса – беззмінний лідер за популярністю транспортування серед портових міст, який довгі роки виконує всі транспортно-експедиторські та вантажно-розвантажувальні роботи. Жодне з портових міст України не зрівняється з нею за масштабами перевезень.

Важливість процесу

Незважаючи на функціональну простоту, перевалка вантажів сприяє загальному збереженню вантажу, а оперативність завантаження впливає на швидкість його транспортування. Тому перевалка товарів грає не менш важливу роль, ніж будь-який інший із виконуваних процесів.

 

НАПИШІТЬ НАМ

Напишіть Нам

Залишіть заявку і ми зв'яжемося з Вами найближчим часом

Напишіть Нам