Щорічне зростання імпорту Україною мінеральних добрив продиктований високою продуктивністю аграрного сектора. При цьому все ще мала частина підприємств працюють в експортному напрямку, орієнтуючись в основному внутрішнього споживача. Обсяг продукції вітчизняних виробників за 2020 р сумарно склав трохи менше 6 млн.т. Даний показник знизився приблизно на 15% -20% в порівнянні з вражаючим результатом 2019 г. Однак посилилася загальна тенденція до зниження імпорту і зростання експорту. Перевалка мінеральних добрив, що ввозяться з-за кордону, в 2020-му склала лише близько 2,79 млн. Т, що майже на 40% менше, ніж в 2019-му.Способи транспортування і перевалки. Регламентовані правила транспортування
З урахуванням мінливості цін і залежно від прогнозів урожайності імпортери та експортери шукають більш гнучкі контракти на перевезення мінеральних добрив і надійних операторів. Сумарно перевалка мінеральних добрив в морських портах України виросла на 75,5% за січень-червень 2020 р
У цьому сегменті продовжують утримувати першість порти Одеської та Херсонської областей. Так понад 40% від щорічної маси сипучих вантажів в Херсонському порту складають мінеральні добрива, які перевантажуються як навалом, так і в тарі. Вагомий внесок в експорт азотних добрив в минулому році вніс порт «НІКА-ТЕРА», обробивши 2 великі партії аміачної селітри на експорт. За січень-серпень 2020 го значно зріс вантажообіг штучно-тарних вантажів українських та імпортних вантажів з міндобривами в Ренійському порту - в 2,9 рази в порівнянні з аналогічним періодом попереднього року.
Способи транспортування і перевалки
Перевезення та розвантаження на суші

Залежно від вимог щодо безпечного поводження перевезення мінеральних добрив здійснюється в захисній тарі або насипом. Останній спосіб використовується при відвантаженні багатотонних партій на ж / д склади і автопричепи. Крім перевезення відкритою насипом у вагонах і бортірованних кузовах автопричепів, мінеральні добрива завантажуються в цементовози з пневмовигрузкой і вагони хопери.
Хопери-мінераловози і хопери-зерновози - спеціалізовані вагони бункерного типу. Їх випорожнення виконується під власною вагою вантажу. Залежно від технічного оснащення розвантажувального вузла продукт може або надходити в розташований під шляхами бункер, звідки шнековими транспортерами подається в силосні сховища. Або розвантаження сипучих матеріалів виконують за допомогою мобільного розвантажувальної станції. Вона збирає вантаж під нижніми люками вагона і перевантажує його відразу в кузов тягача або самоскида.
В автомобільних цистернах-цементовозах перевозять дрібнодисперсні і пилоподібні типи мінеральних добрив. За рахунок високої злежуваності такі продукти погано розвантажуються з вагонів-контейнерів. Також перевезення таких мінеральних добрив неможлива в відкритих і напівпричепів піввагонах, т. К. Не забезпечує необхідний захист від вологи.
Щоб уникнути забруднення сухого сипучого вантажу внутрішні стінки мінераловозов захищені харчовим полімерним покриттям. У такого покриття низька теплопровідність, за рахунок чого волога не конденсується при великій різниці температур повітря і металу. Завантаження / вивільнення цистерни-матеріаловоза виконується за допомогою гвинтового безмасляного компресора. Порошкоподібні і гранульовані добрива надходять всередину цистерни за рахунок ваккум. Розвантаження в прийомні бункери відбувається навпаки - компресор розвиває надлишковий тиск усередині ємкості.
Перевалка мінеральних добрив на судно
З урахуванням мінливості погодних умов і атмосферної вологості до прийому і навантаженні на комерційні судна зазвичай допускають вантаж мінеральних добрив, розфасований в біг-беги. До типів добрив, які прийнято перевозити в штучної тарі, відносяться:
- амофос;
- аміачна селітра (нітрат амонію);
- сечовина (карбамід);
- порошкоподібний хлористий калій;
- сірчанокислий калій.
Навалом перевозять виключно фосфатні і фосфорні добрива. Наприклад, калимагнезию, фосфоритне борошно, комплексні амофосфати і суперфосфат. Вони відрізняються низькою гігроскопічністю і слабо злежуються, будучи відвантаженими в масивні відвали. Також портова перевалка мінеральних добрив з формуванням насипів допускається для більшості сировини, що містить вапно і використовуваного для нормалізації pH кислих грунтів.
При зберіганні сухого мінерального вантажу, неважливо упакованого чи ні, в суднових трюмах забезпечується:
- контроль і забезпечення оптимальної вологості шляхом вентилювання;
- захист від високих температур і контакту з відкритим полум'ям;
- ізолювання їдких матеріалів від контакту з елементами внутрішньої обшивки або корпусу корабля з необробленого металу.
Регламентовані правила транспортування і зберігання мінеральних добрив
Умови безпечного транспортування, зберігання і використання мінеральних добрив і пестицидів нормовані державними санітарними нормами з ГосCанПіН 8.8.1.2.001-98. Зокрема ними регламентовані:- Відстань складських приміщень і силосних башт. Воно повинно бути не менше 200 м від житлових і виробничих будівель.
- Ширина центрального проїзду складської зони. Не менш 3 м, якщо на ній працює механізована спецтехніка.
- Роздільне зберігання тарованого і затарених вантажу добрив. Відвали вивантажених навалом матеріалів поділяються переносними щитами з негорючих матеріалів.
- Розміщення затареної продукції на піддонах. Допускається складувати продукцію на висоту не більше 3-х ярусів і не більше ніж в 5 рядів на одному піддоні.
- Окремі умови зберігання аміачної селітри. Під неї обладнають одноповерхові складські будівлі II ступеня вогнестійкості. Допускається укладання упакованої селітри на покритих антикорозійним захистом стелажах і піддонах (максимум 2 ярусу і не більше 5 рядів на кожному піддоні)
- Висота насипів затарених добрив. Чи не повинна перевищувати 2-3 м.
- проектна документація (план території з розміщенням складських об'єктів і найближчих побутових і господарських будівель);
- перелік міндобрив, які будуть розміщені на складських майданчиках, супровідна документація на них;
- допуск на право ведення робіт з агрохімікатами;
- дані працівників, які будуть працювати з збереженими матеріалами (медкнижки, кваліфікаційні посвідчення, висновки медоглядів);
- паспорта на техніку, що виконує перевезення / розвантаження мінеральних добрив.
ТТГ «Форвард»: операції з перевалки мінеральних добрив в порту Чорноморська
Морський вантажний термінал «Форвард» виконує весь спектр вантажно-розвантажувальних робіт (ППР) з різними типами насипних вантажів. Уже 15 років наша організація успішно обслуговує морських торговельних перевізників і їх контрагентів в Чорноморському порту. Ми організуємо безпечну, швидку і вигідну перевалку мінеральних добрив агропромисловості і пропонуємо:- послуги агентування суден і внутрішньопортового експедирування;
- фрахтування судів;
- планування і реалізацію ППР за схемами «ж / д вагон-судно», «ж / д вагон-склад-судно» і т.д.